Weekend Taipei - Reisverslag uit Tainan, Taiwan van Astrid Wilfred - WaarBenJij.nu Weekend Taipei - Reisverslag uit Tainan, Taiwan van Astrid Wilfred - WaarBenJij.nu

Weekend Taipei

Door: Astrid

Blijf op de hoogte en volg Astrid

29 Juli 2019 | Taiwan, Tainan

Het is niet duidelijk hoe lang ons internationaal rijbewijs precies geldig is in Taiwan. Om het zekere voor het onzekere te nemen, maken we een afspraak bij het Nederlandse “consulaat” in Taipei om ons Nederlandse rijbewijs te laten legaliseren. Ze maken hier een kopie van je documenten en sturen een paar dagen later het legalisatieformulier naar je adres. Lang leve het digitale tijdperk in de diplomatie. De enige optie is om zelf langs te gaan, online is dit niet te regelen.

Omdat we niet voor 5 minuten helemaal naar Taipei reizen, maken we er een weekendje weg van samen met collega Maikel. Op vrijdag na het werk nemen we de HSR (hogesnelheidstrein) naar Taipei. Nadat we hebben ingecheckt in ons hotel, lopen we naar het shopping district in de buurt en eten hier iets. Daarna lopen we nog wat rond in de kleurrijke, verlichte straten.

Op zaterdag lopen we langs toeristische attracties en parken. Het meest indrukwekkende is de Chiang Kai Shek memorial hall, waar we precies op tijd zijn voor de wisseling van de wacht. Na de lunch in het Da’an park nemen we de metro naar het oosten en beklimmen de Elephant Mountain. Na heel veel trappen komen we bezweet boven aan. Gelukkig is het flink bewolkt en onweert het in de verte, anders hadden we het nog warmer gehad. We hebben vanaf hier mooi uitzicht op Taipei met vooral de imposante Taipei 101 tower (ooit ’s werelds hoogste gebouw).

Voor de avond zijn we uitgenodigd om samen met een collega van Wilfred (die in het weekend in Taipei woont) te gaan eten bij een BBQ-restaurant. Lekker en gezellig!

Op zondag besluiten we de Maokong Gondola naar boven te nemen. Deze “skilift” heeft enkele kabines met een glazen bodem, die helaas niet echt een meerwaarde heeft. We gaan tot het eindstation en besluiten linksaf te gaan. We komen een “healthy trail” tegen en lopen een hele route tussen de theeplanten in de heuvels. Uiteindelijk komen we weer bij de grote weg en na 2,5 uur zijn we bij een lager gelegen station van de gondel. Na wat eten en drinken en een bezoek aan de tempel gaan we eind van de middag weer terug naar het hotel.

In de avond gaan we naar de grootste nightmarket van Taiwan in de wijk Shilin. Hier zijn meer dan 500 marktkraampjes tussen de gewone winkels door. Uiteindelijk eten we iets in de foodcourt, waar we ook even kunnen zitten i.p.v. staand iets te eten bij de stalletjes.

Op maandagochtend nemen we de metro naar het Nederlandse “consulaat”, waar we een andere collega treffen die samen met ons de afspraak had gemaakt. Na een kwartiertje hebben we allemaal onze documenten klaar en omdat Alessandro met de auto is, kunnen we met hem mee terug rijden naar Tainan.