Weekendje Kenting - Reisverslag uit Tainan, Taiwan van Astrid Wilfred - WaarBenJij.nu Weekendje Kenting - Reisverslag uit Tainan, Taiwan van Astrid Wilfred - WaarBenJij.nu

Weekendje Kenting

Door: Astrid

Blijf op de hoogte en volg Astrid

22 September 2019 | Taiwan, Tainan

Op vrijdag 13 september was het midherfstfestival. Dit is een nationale feestdag en wij waren dus een dagje vrij.
Wat doen de lokale mensen dan op deze feestdag? Er wordt door het hele land gebarbecued. Dit is geen traditie, maar een jaar of 15 geleden heeft een bbq-saus zo'n goede reclame gemaakt, dat het hele land nu op deze dag gezellig gaat barbecuen. Goede reclame dus!
Maar wij hebben dus lekker een lang weekend vrij en we hebben er zelfs nog een extra dagje aan vastgeplakt. We zijn naar Kenting gereden, in de zuidpunt van Taiwan. Volgens de weersvoorspellingen zou het het hele weekend regenen, maar gelukkig kun je hier echt niet van het weerbericht op aan (zelfs in Nederland zijn de voorspellingen beter) en hebben we ook de nodige zonneschijn gehad.

Op donderdag zijn we vanuit het werk in drie uur naar het zuiden gereden. Wat een genot: het was heerlijk rustig op de weg en we hadden niet iedere 100 meter een stoplicht, zoals we in Tainan gewend zijn. Het "dorp" Kenting heeft één grote doorgaande weg, waaraan voornamelijk eettentjes en kledingwinkels zitten. 's Avonds worden de buitenste rijstroken afgesloten omdat er dan een nightmarket komt. Dit is iets wat in Taiwan heel normaal is: voornamelijk eetkraampjes, maar ook kraampjes waar ze kettinkjes of andere prullaria verkopen. En dan mogen de kermisattracties natuurlijk niet ontbreken, zoals ballonnen kapotschieten of balletjes gooien.
Omdat het hier heel toeristisch is, hebben we ook maar weer eens toeristisch gegeten: heerlijke pizza bij Amy’s Cucina.

De volgende ochtend krijgen we een lekker ontbijt (klaargemaakt door de vrouw des huizes) en daarna zijn we naar de Kenting forest recreation area gegaan. Hier zijn allerlei wandelroutes uitgezet. We hebben de langst mogelijke route uitgezocht en met wat pauzes hebben we er toch bijna twee uur over gedaan. Ja, de Aziaten lijken niet heel sportief te zijn. Twee uur wandelen is voor hen echt al een hele prestratie. Ook als je ze vraag wat ze in het weekend hebben gedaan, dan is steevast het antwoord: slapen, relaxen, op de bank hangen... Het heeft dus geen zin om aan de lokale mensen te vragen wat leuk is om te gaan doen in de omgeving, want over het algemeen zien wij in een jaar tijd meer van het land dan zij in hun hele leven. Het leuke van dit park is trouwens dat je hier tussen dood koraal doorloopt waar de boomwortels gewoon doorheen groeien totdat ze voedsel gevonden hebben. Dit is echt een natuurlijke omgeving zoals we die in Europa niet echt kennen.
Aangezien het vandaag redelijk zonnig is, gaan we later in de middag naar Little Bay Beach. We hadden twee stoeltjes onder een parasol en gingen de zee in. Deze was lekker warm, dus je kon zo doorlopen. Ik was tot halverwege in het water toen ik een enorm branderig gevoel kreeg op mijn bovenbeen. Ik ging gauw het water uit en blijkbaar was een grote kwal met een lange staart langs mijn been gegaan. Terug het water in hoefde dus niet meer zo. Het branderige gevoel was eind van de middag gelukkig wel weg en ik leef nog steeds; dus ik had geen vergiftiging opgelopen. De bewolking maakte de parasol al snel overbodig en in de strandbar (de enige echte bar in Kenting) hebben we nog wat gedronken en daarna hebben we op de nightmarket worstjes en dumplings gegeten.

Op zaterdagochtend zijn we naar het volgende park gegaan (1 km verder dan het part van gisteren), het Scheding Nature Park. Helaas begon het te regenen toen we net onderweg waren. De poncho's hebben we regelmatig aan en uit gedaan, dus die hadden we zeker niet voor niks meegenomen. Hier was een soortgelijke natuur, maar het pad had tegels die helemaal niet fijn liepen. Wel waren er de nodige uitzichtspunten, waar we o.a. vogelspotters tegenkwamen. Ook hier hebben we weer de verste route uitgezocht. Na 2,5 uur waren we terug bij de auto.

Met droge kleren aan en onder de paraplu zijn we in het dorp gaan lunchen. Toen het later in de middag weer zonnig werd, hebben we een leuk pad gelopen tussen de beide stranden van Kenting door. Het was heel slecht aangegeven, maar daardoor was het er waarschijnlijk wel lekker rustig.
Bij Smokey Joe (een texmex restaurant) hebben we nacho’s, spareribs en een salade gegeten. Het was heerlijk en de inrichting was erg gezellig en echt Mexicaans gemaakt (met veel kleurtjes en piñata’s aan het plafond).

Zondag begon weer zonnig en tegen de avond begon het pas te regenen. We hebben een autoritje gemaakt langs de zuidpunt. We zijn bij het meest zuidelijke punt van Taiwan geweest, bij de vuurtoren (Eluanbi park), bij de kust aan de grote oceaan aan de oostzijde en in Hengchun, een dorpje in de buurt met een oud centrum. Op de temperatuur na deed deze kustlijn hier aan Ierland denken: heuvelachtig, groen, harde wind en rotsen in de branding.
Bij de Mambo Thai hebben we heerlijk gegeten (kip met kokos en curry & beef met ananas en paprika). Na het eten was het opgehouden met zachtjes regenen en regende het pijpestelen. Helaas lagen onze paraplu's nog in de auto, dus zijn we snel naar huis gerend.

Na een laatste lekker ontbijt en een kletspraatje met het gezin dat hostel Mamalulu runt, rijden we op maandag weer terug naar huis.

• 22 September 2019 - 09:22

Judith Logtens:

Prachtige foto’s. Leuk om weer wat van jullie te lezen ❤️

• 23 September 2019 - 21:10

Jan:

Prachtig , geniet ervan, mooi

• 24 September 2019 - 15:26

Tine Deckers:

Mooie foto's. Fijn om weer wat van jullie te horen.
    Geniet er daar maar goed van :)!

• 25 September 2019 - 10:12

Michele:

Hi! Lekker hoor lang weekend weg! Ziet er mooi uit. Hopelijk jullie nog goed aan het vermaken?

• 19 Oktober 2019 - 10:26

Tineke Derks:

Wat prachtig wat jullie beleven, jullie genieten ervan en wij ook, bedankt. Tineke